Základní pilíře kreativní tvorby / sebeprezentace

(nejen) na sítě

Před každou tvorbou (alespoň ze začátku, než si tvůj mozek vytrénuje kreativní sval) se zodpověz několik důležitých otázek:


1. Co chceš předat — hlavní myšlenka/sdělení? — ukotvi se v tom, co chceš říct sdílet. Nejhorší je, když v textu nebo videu plácáš páté přes deváté (vím to z vlastní zkušenosti 🤣)
2. Jaký je záměr příspěvku? — několik základních záměrů uvadím níž
3. Jakou má příspěvek vzbudit emoci? — čti dál pro tipy, jak pracovat s emocemi
4. Do jakého kreativního kabátku to zabalím? — práce s myšlenkovou mapou ~ vysvětlím níž
5. Jaký typ příspěvků je pro tohle vhodný?
text, živé vysílání, video, video s namluveným hlasem, …

Jaké můžeš v příspěvku použít záměry?

  • prodat,
  • pobavit,
  • poučit/vzdělat,
  • pohladit,
  • odradit,
  • poradit,
  • naštvat nebo pobouřit (např. k diskuzi),
  • vzrušit/nadchnout,
  • potěšit,
  • vysvětlit
  • motivovat
  • inspirovat

A mnoho dalších. Dají se kombinovat, přizpůsobovat. Vždy je nutné sladit záměr pro obsah taky s tvým niterným záměrem. S tímhle pracuje CopyHealing.

Základní kurz CopyHealingu vyšel v Guru do kapsy na platformě HeroHero, kde najdeš kromě něj taky spoustu dalšího vzdělavacího a seberozvojového materiálu.

Vědomé použití emocí

Slova jsou mocným nástrojem. Potvrzuje se mi to dnes a denně.  Někdy jedno slovo dokáže vše urovnat. Nebo naopak vše pokazit.  To, co tvé slova způsobí ovlivňuješ TY. Náplní, kterou do nich vložíš.

Jednou z ingrediencí, kterou přidáváš do náplně slov jsou EMOCE. Ty nejzákladnější emoce, které můžeš vzbudit ve svých čtenářích jsou:

  • Strach,
  • Vztek/odpor
  • Důvěra/klid
  • Nadšení
  • Touha/vášeň
  • Lehkost
  • Zvědavost
  • Úspěch/hojnost

Každá emoce s sebou nese neuvěřitelné množství slov, kterým tuto emoci můžeš vzbudit.

Některé z těchto slov najdeš v Tabulce emočních slov, kterou jsem vytvořila, a která je pro tebe na mém webu v sekci Zdarma připravena k vyzvednutí i s manuálem, jak s ní naložit.

Do tabulky si můžeš chodit pro inspiraci a taky pomoct ji postupně doplnit o silná emoční slova, se kterými máš zkušenost.

Prosím, tabulka je jen pro tvoje (a ostatní klienty, kterým byla zpřístupněna) potřeby. Proto ji bez mého vědomí nesdílej.

Snad ti bude tento pomocník k ruce pro tvou tvorbu. 🙂

Kde se inspirovat?

Základem pro uvolnění a lehkost v tvorbě je hra se slovy. 
Slova kolem tebe / z tebe ti poskytnou nekonečné množství inspirace.
Řeknu ti, jak na to:

👉 HRA S ASOCIACEMI

1. Něco vidím.
2. Začnu si v hlavě na dané slovo nabalovat další slova, která mě k němu napadají.
3. Chytnu se jednoho, které se mnou nejvíc rezonuje. A toto slovo si rozvinu dál – jak se dá propojit s mým tématem, s mým hlavním sdělením?

Ke zmíněnému brainstromingu můžeš použít myšlenkovou mapu. Doprostřed si napiš předmět tvého zorného pole a rozpřemýšlej se nad ním.

Toto můžeš do příspěvku dostat jak pomocí textu, tak současně i vizuálu.
Vizuál je úspěšnější, když do toho zapojíš sebe, svou fotku. S tím si můžeš taky hrát, můžeš mít různé výrazy (podle toho, jakou emoci chceš v příspěvku podpořit), můžeš si na pomoc vzít předměty, které ještě víc podpoří myšlenku.
 
V případě textu (ale i scénáře pro video, živé vysílání, atd.) si nezapomeň určit záměry (může jich být víc) a emoce, které příspěvek ve čtenáři má vyvolat (jak už jsem psala na začátku). S každou emocí text vyzní trošičku jinak.

~ Foto z kurzu Copywritingu v Brně od Alena Vorlíčková,
mé začátky profesionálního psaní, tuším rok 2019 😅

Chceš víc kreativních tipů?

Přečti si článek s názvem Kreativní jako z reklamy na Old Spice, kde najdeš 12+1 kreativní tip pro tvůj obsah

Přejít nahoru